Best-practice adatbázis
„MOBILITÁS és KÖRNYEZET” EGYETEMKÖZI KUTATÁSI PROGRAM
A projekt sikeréhez jelentős mértékben hozzájárul, hogy a kutatási területek kialakításában, a feladatok meghatározásában a konzorciumi tagok vállalati partnereként többek között a magyar gazdaság meghatározó szereplői, az Audi Hungaria Motor Kft. és a MOL Zrt., valamint a Continental Teves Kft. működött közre.
Projekt megvalósító:
Cégnév: |
Széchenyi István Egyetem (Győr) |
Város: |
9026 Győr |
Utca, hrsz.: |
Egyetem tér 1. |
Telefon: |
+36 96/503 400 / 3116 |
Fax: |
96/329-263 |
E-mail: |
Széchenyi István Egyetem: Pannon Egyetem: |
Web: |
http://zoldhajtas.sze.hu/ |
Projektvezető (kontakt): |
Dr. Dinnyés Álmos, Stratégiai és Fejlesztési Igazgatóság, Széchenyi István Egyetem Morvai Bálint, Stratégiai Igazgatóság, Pannon Egyetem |
Megvalósítás időszaka: |
2010. 06. – 2012. 06. |
Forrás: |
Új Magyarország Fejlesztési Terv TÁMOP - 4.2.1/B konstrukció |
Projektméret: |
3,2 milliárd Ft |
Tevékenységek: |
Az együttműködésen alapuló projekt létjogosultságát bizonyítják a nemzetközi szinten is érzékelhető környezeti kihívások. Számítások szerint a világ járműparkja 2050-re 800 millióról 2 milliárdra nő. Az első főirány a járműipar gazdasági vonatkozásaival foglalkozik, a regionális hatásokat, munkaerőpiaci jellegzetességeket vizsgálják a szakemberek, amelyeket két tanulmánykötetben fognak megjelentetni. A második főiránynak a belső égésű motorok hatásvizsgálata áll a középpontjában, emellett radionukleaciós technikán alapuló vizsgálatokat végeznek a projekt keretében kialakított fékpadon, valamint olyan emissziós – a járművek károsanyag-kibocsátásának csökkentését célzó – kutatások zajlanak, amelyek nem csupán a kipufogógáz jellegzetességeivel foglalkoznak, hanem figyelmet fordítanak minden szennyeződésre, meg a fékből felszálló koromra is. A harmadik nagy kutatási egység középpontjában mechatronikai es jármű-informatikai témák szerepelnek. Itt kerül nagyító alá a hibrid motorok fejlesztése, amelynek sajátossága, hogy a személyautók helyett az azoknál kisebb – rollerek, kerékpárok –, illetve jóval nagyobb járművekre – traktorok, teherautók – fókuszálnak a szakemberek. Nem maradhat érintetlenül az elektromos meghajtások kutatása, valamint az alternatív energiaforrások átfogó vizsgálata sem, mégpedig olyan szempontból, hogy miként valósítható meg egy település optimális energiagazdálkodása a beszerzéstől a felhasználásig. A negyedik főirány olyan adalékok fejlesztését és tesztelését foglalja magában, amelyek új, energiahatékonyabb és környezetbarátabb benzin |
Várható eredmények: |
A nagyszabású projekt keretében a projekt kutatási területéhez, mint az intézmények számára meghatározó jelentőségű kutatási területekhez kapcsolódóan, a két egyetem összehangolt kutatási, erőforrás és hasznosítási stratégiát alakít ki, intenzív kutatási kapacitás fejlesztést (humánerőforrás-, illetve eszköz-kapacitások) és intézményi kapcsolatfejlesztés hajt végre, valamint új alapkutatási projekteket indít meg és valósít meg. A két egyetem által kidolgozott program természetesen nem vállalkozhat a problémakör teljes igényű kutatására, de a közös előkészítő munka során sikerült azonosítani azokat a kulcs területeket, melyek vizsgálata különösen érdekes mind az egyetemek, mind a közép- és nyugat-dunántúli régió vállalkozásai számára. |
A projekt előnyei, hasznosulása: |
A kutatási tevékenység a két résztvevő egyetem szellemi potenciáljának összehangolásával, a laboratóriumi infrastruktúra bővítésével, valamint a kutatási eszközök közös használatával válik az eddiginél hatékonyabbá. A kutatási tématerületek a kapcsolódó iparág kulcsproblémáinak megoldására fókuszálnak, ezzel biztosítva a projekt során létrejövő eredmények későbbi hasznosulását. A projekt eredményeként olyan, a kritikus tömeget meghaladó szellemi potenciál és kutatási infrastruktúra jön létre, amely nemzetközi szinten is versenyképes kutatások végzésére képes. Az eredmények ugyanakkor a projekthez kapcsolódó vállalati innovációk által hasznosulnak majd a régiók kis-, közepes és nagyvállalatainál. |