Hírek
Az innováció kísérleti terepei a hipermarketek
Az AC Nielsen piackutató Kft. legfrissebb elemzéséből kiderül, hogy az innováció kiváló kísérleti terepe a hipermarket: amit ott sokan vesznek, az máshol is kelendő lesz.
A háztartások nagy része hagyományosan, többé-kevésbé tervszerűen használja és vásárolja a megszokott vegyi árukat. A vásárlási döntésekben általában megjelenik a kényelem igénye, ezért itt előtérbe kerülnek a hipermarketek, amit az is alátámaszt, hogy mindössze 78 hipermarket bonyolítja le a háztartási vegyi áruk és testápoló szerek hazai kiskereskedelmi eladásainak egyharmadát. A forgalom koncentrálódására a gyártók gyakran azzal reagálnak, hogy a hipermarketekre fókuszálják az eladásösztönzést.
Az innovácó iránya a kényelem
Gyakran tapasztalható, hogy egy-egy sikeres reklámkampány eredményeként nem csak a reklámozott márka eladása növekszik, hanem elindul az egész kategória is. Maga a kiskereskedelem is egyre hatékonyabban képes keresletet támasztani egyes non food (a napi fogyasztási cikkeken belül a nem élelmiszer termékek csoportja) kategóriák iránt. Az ilyen kampány olyan gyártók és kereskedők közötti összefogást igényel, amely szezont kreál az érintett kategóriák számára.
A non food termékeken belül a legnagyobb növekedést általában azokban a kategóriákban érik el, ahol lehet újítani. Idetartozik többek között a speciális tisztítószer, a fogkrém vagy a testápoló szerek nagy része.
Az ACNielsen kutatásai szerint az innovációk egyik fő iránya, hogy az új termék minél inkább szolgálja a fogyasztók kényelmét, kellemesebbé tegye az életüket. Az intim törlőkendő, papír kéztörlő, baba törlőkendő és papír zsebkendő például a kényelmi trendnek köszönheti erősödő piaci pozícióját.
A hipermarket a kísérleti terep
Az innovációk kiváló kísérleti terepe a hipermarket, gyakran megfigyelhető ugyanis, hogy amit ott sokan vesznek, az máshol is kelendő lesz. Másként fogalmazva, a hipermarket piacot befolyásoló hatása azáltal is kimutatható, hogy ha egy új termék ott sikeres, akkor az általában a többi bolttípus beszerzője számára is bizonyíték a potenciális sikerre.
Az ACNielsen piackutatási adatai azt mutatják, hogy a hipermarketek legtöbbször a 400 négyzetméteresnél kisebb kis boltoktól vesznek el forgalmat. A lakóhely közeli bolttípusok, szaküzletek, drogériák vagy az egyes kategóriákban érintett gyógyszertárak összesen mintegy 27 ezer eladáshelyet jelentenek ma Magyarországon. A drogériák piaci részesedése stabil, de a közeljövőben elsősorban a prémium szegmensekben várható a kereslet növekedése. Ahhoz, hogy a lakóhely közeli üzletek megőrizzék, sőt javítsák piaci pozíciójukat, célszerű újra és újra átvizsgálniuk választékuk összetételét.

