Hírek

Az innovációs járulék összeszámítás nélkül

Sajnos az elmúlt hetekben több neves szaklapban téves vélemény jelent meg az innovációs járulék megállapítása kapcsán.

Sajnos az elmúlt hetekben több neves szaklapban az a téves vélemény jelent meg, hogy az innovációs járulék megállapítása kapcsán össze kell számítania a leányvállalatnak az anyavállalat adatait, annak érdekében, hogy meg tudja állapítani, hogy mikro- és kisvállalkozásnak számít. Szerencsére a törvény csak a számszaki határértékek alkalmazását írja elő!

"Nem tartozik e törvény hatálya alá a kis- és középvállalkozásokról, fejlődésük támogatásáról szóló 2004. évi XXXIV. törvény 3. § (2)-(3) bekezdése szerint kis- vagy mikrovállalkozásnak minősülő gazdasági társaság (...)" (A Kutatási és Technológiai Innovációs Alapról szóló, többször módosított 2003. évi XC. törvény 3. § (2), 2005. január 1-jétől hatályos szöveg). A törvény tehát nem az összes szabály alkalmazását írja elő, csupán egy részét.

Ez a rész KIZÁRÓLAG a számszaki adatokra vonatkozik!

Az összeszámítási kötelezettséget és más egyéb szigorító szakaszokat nem a 3. § (2)-(3) tartalmazza. Szó sincs tehát arról, hogy az anyavállalatok és más kapcsolódó vállalkozások adatainak összegzése szükséges lenne annak érdekében, hogy biztosan megállapítható legyen, hogy az adott magyar leányvállalat az innovációs járulék tekintetében mentességet élvezhet-e!

Egyébként az sem igaz, hogy a 3. § (4)-ben foglaltak bármilyen hatással bírnának. Ez pedig azt is jelenti, hogy az önkormányzati cégek sem alanyai az innovációs járuléknak, ha amúgy a mutatóik alapján mikro- vagy kisvállalkozások. Ezt csupán azért muszáj leírni, mert tapasztalható, hogy az ezzel kapcsolatos másik tévhit is szárnyra kapott.

Ezek alapján (ismét) a mikro- és kisvállalkozások innovációs járulék kapcsán való minősítése tekintetében az alábbi összefoglaló javasolható az olvasók figyelmébe:

2004. évre vonatkozóan

2004. január 1-jén kellett a minősítést elvégezni, évközi módosítás nincs (az évközi szigorítás a jogszabály ellenkező rendelkezése hiányában amúgy is tilos lenne), tehát a legutolsó lezárt beszámoló, vagyis jellemzően a 2002. évi számviteli beszámoló adatait kellett figyelembe venni. Itt még nem lehetett KKV az adott cég, az önkormányzati és állami 25%-os tulajdonrészre vonatkozó szabály, vagy a nagyvállalkozásnak minősülő anyavállalata miatt. Az innovációs járulék ezen évében csak a mikrovállalkozás élvezett mentességet.

2005. évre vonatkozóan

2005. január 1-jén kellett a minősítést elvégezni, évközi módosítás nincs (az évközi szigorítás a jogszabály ellenkező rendelkezése hiányában amúgy is tilos lenne), tehát a legutolsó lezárt beszámoló, vagyis jellemzően a 2003. évi számviteli beszámoló adatait kellett figyelembe venni. Miután a törvény kizárólag a Kkv. tv. 3. (2)-(3) szakaszait említi, nem kell alkalmazni az összeszámítási, tulajdonlási, kapcsolódási, társultsági szabályokat. Ebben az évben már a kisvállalkozások is mentességet élveznek, azonban a 2005. évre még a 0449-es bevallással bevallott adóelőlegüket csak akkor törli az APEH, ha erre vonatkozó nyilatkozatát eljuttatják hozzá. (Ezzel az APEH lényegében jogkövető magatartást igyekszik gyakorolni, miután ennek a kérdésnek a rendezéséről a jogalkotó megfeledkezett...)

(forrás: http://www.adoforum.hu/index.php?news=1951&wa_nr=eado0544)

Közösség