Hírek
Budapesten lehetne az uniós technológiai központ
Magyarország szeretné, ha Budapest lenne az Európai Unió (EU) Európai Technológiai Intézet (ETI) központja, erről pénteken szándéknyilatkozatot adnak át Jan Figelnek. Magyarország jövő év februárig kidolgozza az Európai Technológiai Intézet koncepcióját.
Magyarország szeretné, ha Budapest lenne az Európai Unió (EU) Európai Technológiai Intézet (ETI) központja - közölte Baráth Etele EU-ügyekért felelős tárca nélküli miniszter kedden, a budapesti nagyprojektekről tartott sajtóbeszélgetésen. Az erre vonatkozó szándéknyilatkozatot pénteken adják át Jan Figel EU-biztosnak Budapesten. Az intézmény kialakításáról az Európai Unió kikéri a tagországok véleményét, javaslatát. Az EU illetékes bizottsága a jövő év tavaszán tűzi napirendre a témát.
Baráth Etele elmondta, hogy Magyarország jövő év februárig 100 millió forint ráfordítással kidolgozza az Európai Technológiai Intézet koncepcióját, amelyben szerepelteti, miért lenne előnyös, ha az európai intézmény központja Budapestre kerülne.
Villamosútvonalak hosszabbítása a nagyprojektek között
A háttérbeszélgetésen Baráth Etele miniszter és Bakonyi Tibor főpolgármester-helyettes ismertette, hogy milyen fővárosi nagyberuházásokat készítenek elő, amelyek az Európai Unió kohéziós alapjának támogatásával valósulnak meg 2007-től.
Az I. Nemzeti fejlesztési tervben a kohéziós alap 76 milliárd forintos támogatásával megvalósuló 117 milliárd forintos csepeli szennyvíztisztító telep projekt tendereit kiírták, a mérnöki és beruházási pályázatok elbírálása folyik, és decemberben megkötik a szerződéseket.
A háttérbeszélgetésen elhangzott, hogy a kormány 2 milliárd forintot, a főváros 500 millió forintot különített el a 2007-től induló kohéziós alap támogatásával megvalósuló budapesti nagy projektek előkészítésére. A megvalósuló nagy projektek között van az 1-es villamos és a 3-as villamosok útvonalának meghosszabbítása, az észak-déli regionális gyorsvasút fejlesztése, a dél-budai csatornázás és szennyvíztisztítás. Baráth Etele elmondta, hogy a P+R rendszerek kiépítését az EU a metróépítéshez kapcsolódóan támogatná.
Közlekedési és szennyvízprojektek a központi régióban
Bakonyi Tibor főpolgármester-helyettes hangsúlyozta, hogy az európai unió támogatásával megvalósuló projektek stratégiai jelentőségűek.
A Nemzeti Fejlesztési Hivatal adatai szerint az 1-es és a 3-as villamos meghosszabbítására vonatkozó projekt, amelyben a vonal meghosszabbításán kívül az akadálymentesítés, illetve a járműbeszerzés is szerepel, 32,2 milliárd forintba kerül.
Az észak-déli regionális vasút első üteme - amely a városi és elővárosi kötöttpályás tömegközlekedés integrált fejlesztését valósítja meg - beruházásásának becsült költsége 55 milliárd forint, a projekt előkészítésére 490 millió forintot szánnak. A dél-budai regionális szennyvízelvezetési és -tisztítási projekt 78 milliárd forintba kerül, és 525 millió forintot fordítanak a beruházás előkészítésére.
(forrás: http://www.magyarorszag.hu/hirek/eu/eti20050920.html?h=1)

