Hírek

6 hétig volt egy Barbink

Igen-igen Barbiról van szó, de ez a Barbi egy hús-vér egyetemista lány és nem a klasszikussá vált baba. Teljes nevén Sárosi Barbara, aki a Miskolci Egyetem gépészmérnök hallgatója és a Jankovits Hidraulika Kft. - nél töltötte 6 hetes nyári szakmai gyakorlatát.

Mivel mérnök területen még mindig kevés a női munkaerő, már érkezése is nagy érdeklődést váltott ki a munkatársakból. Vidám személyisége, ismeretei, meglátásai és érdeklődése a szakma minden apró részlete iránt pedig tovább erősítette mindenkiben, hogy igenis a nőknek is van helye a műszaki területeken.

Barbi beszámolója a cégnél töltött 6 hétről.

 Sárosi Barbara vagyok, a Miskolci Egyetem 3. éves gépészmérnök hallgatója. Szakirányos továbbtanulásomat géptervezőként folytatom. Kötelező nyári 6 hetes szakmai gyakorlatomat Győrben a Jankovits Hidraulika Kft. –nél tölthettem. Leendő gépészmérnökként fontosnak találtam a gyakorlatra való jelentkezésemnél, hogy a tanulmányi idő alatt elsajátított tudást a gyakorlatban is alkalmazni tudjam, ezért örömömre szolgált, hogy a rám bízott feladatokhoz olyan instrukciókat kaphattam, amelyek a tanulmányaim elméleti részének alaposabb megértését és a gyakorlatban való felhasználását segítették.

 Ezen feladatok mindig egyedi megoldásokat igényeltek, amelyhez a projektmérnökök mindig precízen és rugalmasan álltak hozzá. Napi teendőim közé tartozott a hidraulikus munkahenger alkatrészeinek méretezése, majd kézi vázlat alapján AutoCAD programban műszaki rajz, végül összeállítási rajz készítése projektmérnök felügyelete és ellenőrzése alatt. A munkahenger fontos részei a tömítések, ezért adott nyomásértékeknek és hőhatásoknak megfelelő tömítésrendszert kellett választanom. A tervezés után végig kísérhettem az előkészítést, az alkatrészgyártást, az összeszerelést, végül a kész munkahenger próbázását adott nyomásértéken a Jankovits Hidraulika Kft. által tervezett és gyártott munkahenger és tápegység vizsgáló berendezésen.

 Egy géptervező mérnöknek tisztában kell lenni az anyagismereti és gyártástechnológiai ismeretekkel is, amelyeket ipari látogatásokkal tették számomra érthetőbbé. Több ilyen lehetőségben is részt vehettem, köztük a Nemak Győr Kft.-, a Busch Hungária Kft.- és a MOTIM Műkorund Kft.-nél tehettem látogatást, amelyek mind partnercégek.

 A mexikói Nemak világszerte vezető szerepet tölt be az autóipari szektorban az alumínium motorblokkok, hengerfejek és egyéb alumínium alkatrészek gyártása területén. A győri öntödében a hengerfejek gyártását nézhettem meg. A hengerfejgyártás öntészeti szempontból rendkívül összetett feladat, mivel nagyon komplex geometriájú darabot kell egyben kiönteni úgy, hogy a legváltozatosabb formájú és méretű üregeket is ki kell alakítani benne. Ezeket a tereket homokmagok segítségével érik el. A homokmag készítéskor figyelni kell a homok minőségére, hogy mekkorák a szemcséi, és milyen kötőanyagot használjanak a formázáshoz. A kész magokat, úgynevezett kokillába, fém öntőformába teszik és körbeöntik a 750 °C-os alumíniummal. Miután az öntvény megszilárdult, eltávolítják a feleslegessé vált homokot, majd a vevői igényeknek megfelelően megmunkálják az adott darabot. Az olvasztó kemencék és az öntőgépek mozgatását több esetben is hidraulikus munkahengerek végzik, amelyeknek a javítását a Jankovits Hidraulika Kft. végzi. Ezek a munkahengerek jelentős hőhatásnak vannak kitéve, amely következtében a tömítések eléghetnek. Egyik feladatom volt egy Loramendi magkészítő gépben üzemelő munkahenger dugattyútömítésének újratervezése, ugyanis eredetileg NBR anyagú tömítés volt beszerelve, amely üzemi körülmények között maximum 100°C –ot képes elviselni. Ezt cseréltük le egy hőálló anyagra, teflon-bronz + viton anyagú tömítésre, amely már 200°C-ig képes tömíteni. Ebből kifolyólag a tömítéskonstrukciót át kellett tervezni, ami új dugattyú gyártását vonta maga után, amelyhez géprajzilag helyes műszaki rajzot kellett készítenem.

   A Busch-Hungária Kft. a németországi BPW csoport tagja. Fő tevékenységi területük a magas hozzáadott értékű gömbgrafitos öntvények gyártása, melyet a haszongépjármű ipar számára értékesítenek. Termékeik legnagyobb része haszongépjárművek futóműveibe kerülnek beépítésre. Fő termékeik: kerékagy, féknyereg, keréktartó, hídház.

   A gömbgrafitos öntöttvas térfogatsúlya 8%-al kisebb, mint az acélanyagoké, így súlycsökkentő hatása miatt a tehergépkocsi futóművek gyártásában kedvelt öntvényanyag. A gömbgrafitos szürkeöntvény kedvező mechanikai tulajdonságait a grafit alakja biztosítja. Legnagyobb szilárdságú öntöttvas. Szakítódiagramja határozott rugalmas tartományt mutat. A gömbgrafitos szürke öntvény kopás-, korrózió- és reveállósága jobb, mint a lemezgrafitos öntvényé. Jól forgácsolható, megmunkálásnál a forgácsleválás folyamatos. A szerkezeti acél- gömbgrafitos öntöttvas hegesztett szerkezetek dörzs vagy ívfényes hegesztő eljárással készülnek. Az olvasztás indukciós kemencében történik. A kemencét körülvevő indukciós tekercsben ipari frekvenciás vagy középfrekvenciás áram folyik, ami a fémben feszültséget indukál. Az indukált feszültség miatt keletkező örvényáramok az anyagban hővé alakulnak és a behelyezett fémet gyorsan megolvasztják.

     MOTIM Műkorund Kft. a világ egyik vezető olvadékból öntött tűzállóanyag gyártója. Ezen termékeket elsősorban az üvegolvasztó és kerámiaipari kemencék tűzálló anyagaként, valamint az acélipari hevítő kemencék bélésanyagaként használják. Fontos piacuk továbbá a magnéziumipar, a magnézium-elektrolizáló és -olvasztó cellák anyagát szállítják. Az olvadékból öntött idomok gyártásának első lépéseként az ellenőrzött, nagytisztaságú alap- és segédanyagokból összeállított keveréket elektromos ívkemencében megolvasztják. Ezen ívkemencék esetében az elektródák mozgatását is a Jankovits Hidraulika Kft. által gyártott hidraulikus munkahengerek végzik. Az olvadékot oxidálják és az idomok tervezett alakjának megfelelő formákba öntik. Meghatározott körülmények között történő lehűlést követően a formákat kibontják és a formázóanyagot eltávolítják. A szükséges tisztítási és megmunkálási lépések után az egyenként ellenőrzött idomokat montírozzák, végül összeállítják belőlük a kemencéket.

     Úgy gondolom a Jankovits Hidraulika Kft.-nél eltöltött gyakorlati idő rendkívül sok és hasznos szakmai ismerettel és tapasztalattal ruházott fel, amelyhez hozzájárult a meglehetősen jókedvű, segítőkész és barátságos munkaközösség.  A későbbi években, ha lehetőségem nyílik rá, szívesen visszatérnék még ide, hiszen a Jankovits Hidraulika Kft. nem csak az én szememben, hanem a jelentős számú és egyre bővülő partnercégeik szemében is egy kreatív, rugalmas és a műszaki elvárásokat meghaladó vállalkozás.

Forrás: jankovitshidraulika

Közösség