Hírek

Járműipari tudásközpont a Széchenyi Egyetemen

A pályázati eredményhirdetés után két hónapos "aprómunka” következik, az év vége felé megtörténhet a szerződéskötés, feláll a "stáb” s a jövő év elejétől a gyakorlatban is beindulhat a győri Széchenyi István Egyetemen a járműipari regionális tudásközpont.

A győri Széchenyi István Egyetem három évre 1,1 milliárd forintot nyert a Pázmány Péter-programban a Nemzeti Kutatási és Technológiai Hivataltól regionális járműipari tudásközpont létrehozására. A részletekről a projekt vezetője, dr. Czinege Imre egyetemi tanár (a korábbi rektor) tájékoztatta a sajtó képviselőit.

Nemzetközi lehetőségek

A projekt célja járműipari tudományos kutatási és technológiai központ létrehozása, regionálisan kiemelkedő autóipari és járműgyártási innováció megvalósítása, versenyképes kutatási-fejlesztési hálózat működtetése. Győrben több évtizedes hagyománya van a járműiparnak, s a régióban meghatározó a járműipari vállalatok szerepe.

A tudásközpontnak ugyanakkor, mint dr. Czinege Imre elmondta, határokon átnyúló, nagy nemzetközi lehetőségei is vannak. Gondoljunk például arra, hogy Szlovákiában világszinten is kiemelkedő a járműgyártás fejlődése: Pozsony, Nyitra, Zsolna itt van a közvetlen szomszédunkban. Ausztriában pedig az úgynevezett Graz–Linz tengely mentén nagy hagyományokkal rendelkezik a járműgyártás. Mindezek nyilván döntő érvként szerepeltek a pályázat elbírálásában.

Partneri hozzájárulások

A létrehozandó tudásközpont konzorciumi partnerei közül az 1,1 milliárd forint állami pénzhez a Rába Futómű Kft. három évre összesen 300 millió forintot ad. A gyár érdekeltsége a kutatásfejlesztésben hagyományai miatt is nyilvánvaló. A Borsodi Műhely Kft. (240 millió forint) beszállítói tapasztalataival működhet hatékonyan közre a tudásközpont munkájában. A mosonszolnoki SAPU Bt. (a német Schefenacker-cégcsoport leányvállalata) 173 millió forintos hozzájárulásával tagja a konzorciumnak, az együttműködéstől új technológiák adaptálását, tökéletesítését remélve. (A futamidő első évében a speciális technológiával előállított autótükör-burkolatok gyártástechnológiai tesztkörnyezetének kiépítésére irányulnak fejlesztései, a következő esztendőben a fröccsöntött alkatrészek festési technológiai eljárásaira.) A konzorcium tagja a nonprofit Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség, illetve rajta keresztül a PANAC (Pannon Autóipari Klaszter), amely 78 járműipari beszállító hálózata, ezen a területen nagy tapasztalattal.

Nemzetközi piaca lehet

A projekt úgynevezett K plusz F programjaiba tartozik nagy bonyolultságú, magas minőségi színvonalú járműipari (nemcsak autó, hanem távlatban például repülő és más) alkatrészek gyártástechnológiájának és szerszámainak komplex kutatása, korszerű járműfőegységek kifejlesztése és diagnosztikai eljárásainak kutatása – s természetesen a technológia és a tudásalap átadása, nemzetközi értékesítése. Régiónkban, de azon kívül is erre jó piac kínálkozhat.

Harminc-negyven kutatóval

A központban, mint dr. Czinege Imre elmondta, hat-nyolc új kutatómunkahelyet szeretnének létrehozni, kiegészítve ugyancsak hat-nyolc doktorandusszal (eggyel már szerződést is kötöttek). Egyetemi oktatók közül részállásban tizenöten-húszan vennének részt a munkában, s a partnervállalatok is jelöltek már szakembereket, így összesen 30–40 kutatóval indulnak. Elhangzott: mivel a kérdéseket az iparvállalatok teszik fel, az egyetem "nem tud visszavonulni az elefántcsonttoronyba”...

(forrás: Kisalföld, Győr-Moson-Sopron megyei napilap)

Közösség