Hírek

79 milliárd euró logisztikai innovációra

Belépő a jövőbe címmel tartotta meg soron következő konferenciáját a Magyar Logisztikai Egyesület, csütörtökön, Budapesten. A szakmai rendezvényen és fórumon elhangzott, idén júliustól kezdődően összesen 79 milliárd euró használható fel az uniós tagországokban logisztikai célú fejlesztésre, korszerűsítésre az évtized végéig. A hazai pályázatok kiírása júniustól várható.

A termelési technológiák fejlődése radikálisan átalakítja az emberiség életét, közte a logisztikát is – hangoztatta Bőgel György, a Közép-európai Egyetem professzora. Sorra jelennek meg az embert helyettesítő gépek, technikák, olyan tevékenységeket vesznek át a gépek, amelyekről korábban azt hittük, csak az ember tulajdonsága. Vezető nélküli autók járják az utakat, drónok irányítják az áruszállító kamionokat, optikai felismerőkkel felszerelt gyomláló és egyelő kapálógépek dolgoznak a földeken, automata gépek dolgoznak a gyógyszergyárakban, patikákban, sőt egyes kórházakban emberi kéz érintése nélkül jut orvossághoz a kezelt beteg. A jövő robotjai felismerik az emberi beszédet, végrehajtják az utasításokat. Az informatikai ismeretek megjelennek az élet valamennyi területén, amely gyökeresen átalakítja az emberek életét. Vegyük komolyan a fejlődés trendjét – hangoztatta Bőgel György, aki idézett a jövőnket leíró egyik tekintélyes folyóiratból, miszerint 10-15 év múlva 43 százalék annak az esélye, hogy gépek helyettesítik a közgazdászok munkáját, egy pilótának még 5 percet sem kell kormányoznia a repülőgépet, mint napjainkban, s várhatóan megszűnik számos hagyományos szakma, új foglalkozást kell tanulnia egy gépjárművezetőnek, vonatvezetőnek stb.

Az információs technológia megváltoztatja a társadalmakat is, következménye ma beláthatatlan. Kialakul egy magasan képzett értelmiségi csoport, az úgynevezett TED, amelyek derékhadát mérnökök, orvosok, jogászok, biológusok alkotják, illetve a kékgalléros munkát végzők, az adminisztrációt betöltő Billek. A két társadalmi csoport között gyorsan nő a távolság. Ma senki nem ismeri a megoldást – mutatott rá a professzor – az országok, a világ útkeresés előtt áll.

Európa lemaradt az innovációs kapacitások kihasználásának világméretű versenyében – mondta Skultéty Tamás, a Bay Zoltán Nonprofit Kft. igazgatója. Az előttünk álló 4 évben adódik az utolsó lehetőség, hogy világtényezővé váljanak az uniós országok, benne Magyarország is, hiszen a készülő szabadkereskedelmi egyezmény életbe lépésével az európai vállalkozások számára az amerikai és kanadai cégek erős kihívói lesznek. Az innovációra költhető brüsszeli forrásokért nagy a versenyfutás, a pénzek jelentős hányadát a „kiválóság” mentén ítélik oda, ráadásul az úgynevezett nagy befizető államok lobbiznak a befizetett tőke mielőbbi hasznosulásáért, az új tagállamoknak ebben kicsi a súlyuk.

A logisztikai innováció számos kiemelkedő példáját hozta szóba Mészáros Csaba, az Evopro Holding Zrt. elnöke. A csoport mérnökei fejlesztették ki a vasúti pályatestek dinamikus tengelyterhelését mérő eszközt, illetve termomotoros síngerinc hőmérséklet mérőt, a nagy távolságokat bejáró vonatok menet közbeni tengelyellenőrző berendezését. Nevükhöz kötődik a moduláris autóbusz tervezése. Mészáros Csaba úgy fogalmazott, a korábban megfogalmazott fejlesztési célok mellett újakat kell felkarolni, de piaci oldalról igényelt fejlesztésre van szükségünk, amiből végül termék lesz.

A fórum vendége volt Lenner Áron Márk, a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára, aki bejelentette, várhatóan júniusban meghirdetik a logisztikai ágazat szereplői számára is elérhető uniós források jelentős részét, főként a logisztikai szolgáltatók és a működő telephelyek fejlesztését segítve.

Forrás: elelmiszer

Közösség