Hírek

Az új motor felére csökkenti a fogyasztást

A Delphi autóalkatrész beszállító cég olyan technológiát fejleszt, ami 50%-al tudja javítani a benzin üzemű autók fogyasztását, így potenciális versenytársat fog jelenti a hibrid autók számára, alacsonyabb áron. A tesztmotor technológiai szempontból egy hatékony dízelmotorra hasonlít, kivéve, hogy benzinnel üzemel.

Próbaüzem: a Delphi kutatói egyhengeres motorban tesztelték az új égési módszert. (Kép: Mark Sellnau, Delphi)

A cég egy egydugattyús tesztmotoron és változatos üzemi körülmények között mutatta be a technológiát. Hamarosan megkezdődik a többhengeres motorral történő tesztelés is, ami már jobban közelít a sorozatgyártású típushoz. Az üzemanyag fogyasztási becslések szerint a technológia sokkal hatékonyabb lehet a dízel motoroknál is. Ezek a becslések egy, az új motor többhengeres változatával felszerelt, közepes méretű autó szimulációján alapszanak.

A Delphi technológiája annak a kutatói törekvésnek a legújabb kísérlete, amely a dízel- és benzinmotorok legelőnyösebb tulajdonságait próbálja egyesíteni. A dízelmotorok az üzemanyag energiájának 40-45 százalékos hatásfokú felhasználásával képesek hajtani a járművet, szemben a benzinmotorok durván 30 százalékával. A dízelmotorok azonban piszkosak és költséges kipufogógáz-kezelési technológiát igényelnek, hogy megfeleljenek az emissziós előírásoknak.

Kutatók évtizedeken át próbáltak dízel-szerű motorokat benzinnel meghajtani, hogy magas hatásfokot tudjanak elérni alacsony károsanyag-kibocsátás mellett. Az ilyen motorok olcsóbbak lehetnek a hibrid technológiánál, mivel nincs szükség nagy akkumulátorra és elektromos motorra.

A hagyományos benzines motorokban szikra gyújtja meg az üzemanyag és a levegő keverékét. A dízel motorok nem használnak szikrát. Ehelyett összesűrítik a levegőt, amíg az annyira felforrósodik, hogy az égéstérbe fecskendezett üzemanyag meggyullad. Számos kutató próbálta a kompressziós gyújtást benzinnel megoldani, de nagy kihívást jelentett az ilyen motorok vezérlése, főleg különböző terhelések alatt, ahogy az autó gyorsít, üresben van, vagy különböző sebességeken utazik.

A Delphi módszere, amit közvetlen benzines befecskendezésű kompressziós gyújtásnak neveztek el, egy sor motorműködtető stratégia kombinálásával oldja meg a problémát. Fejlett befecskendezés-, légbeszívás- és kipufogó vezérlést alkalmaznak, amelyek közül egyébként számos elérhető a mai korszerű motorokban is.

Például, a kutatók arra jöttek rá, hogy ha a benzint három pontosan időzített pillanatban fecskendezik be, akkor el lehet kerülni a túl gyors égést, ami zajossá tett egyes korábbi kísérleti motorokat. Ugyanakkor gyorsabban el tudják égetni a benzint a hagyományos motorokhoz képest, ami szükséges is ahhoz, hogy a lehető legtöbbet lehessen kihozni az üzemanyagból.

Más stratégiák alkalmazásával is elősegítették, hogy a motor extrém terhelések alatt is megfelelően működjön. Például, ha a motor csak nemrég lett beindítva, vagy nagyon alacsony sebességen üzemel, akkor az égéstérben levő hőmérséklet túl alacsony lehet ahhoz, hogy az üzemanyag meggyulladjon. Ilyen körülmények esetén a kutatók a kipufogógázokat irányítják vissza a motortérbe, hogy az felmelegedjen és elősegítse az égést.

Mark Sellnau, a Delphi Powertrain fejlett hajtáslánc-technológia részlegének műszaki igazgatója szerint a motort – a hibrid autókhoz hasonlóan – akár akkumulátorral és elektromos motorral is fel lehet szerelni, ami tovább növelné a hatékonyságát, bár megjegyzi, hogy egyelőre még nem derült ki, vajon megérné-e a többletköltség.

Forrás: mernokbazis.hu

Közösség