Hírek
Bőrönd méretűvé összehajtogatható magyar fejlesztésű robogó
2008 nyarán az őriszentpéteri Antro-csoport egy Solo nevű, kavics formájú hibrid kisautót mutatott be a városligeti Közlekedési Múzeumban. A helyszín és a cég ugyanaz, ám március utolsó napján ezúttal egy elektromos robogóval rukkoltak elő, amely technikai megoldásait nézve legalább olyan jövőbe mutató, mint a Solo.
A nagy médiaérdeklődés közepette leleplezett robogótanulmány szénszálas önhordó héjszerkezettel és elektromos összkerékhajtással büszkélkedhet, ám ami igazán egyedülállóvá teszi a Moveo nevű kismotort, az, hogy néhány perc alatt összehajtogatható. Ekkor egy autó csomagtartójába is elférhet a Moveo, amelynek emelgetése sem okozhat gondot, mert mindössze 25 kilogrammot nyom.
Összecsukott állapotban egy közepes bőröndnyi helyet foglal a motor, amelyet úgy is lehet húzni, mint egy guruló poggyászt, a háttámlával egybeépített ülését pedig hátizsákként vihetjük magunkkal.
Hegedűs Zsolt, a Moveo megálmodója szerint az elektromos kismotor elsősorban a mindennapi közlekedés kiegészítője lehet, az autót hátrahagyva ezzel érdemes a belvárosban közlekedni, vagy például a legközelebbi busz- vagy villamosmegállóig elgurulni, ugyanis összehajtott állapotban bárhová felszállhatunk vele. A kerekekbe épített elektromos motorokat lítium-on akkumulátorok táplálják, a gyártó ígérete szerint a hatótávolság mintegy 35 kilométer, míg a feltöltéshez alig másfél-két óra szükséges egy hagyományos konnektorról.
Slezák Tamás befektetőként mintegy 170 millió forintot áldozott a magánvagyonából a Moveo kifejlesztésére. "Szerelem volt első látásra" - idézte fel első élményét az Antro-csoport törekvéseivel kapcsolatban. Úgy számol, a szükséges tőke beérkezése után nagyjából egy évre lenne szükség a sorozatgyártás elindításához, amely után mintegy 600-700 ezer forintért árulnák a Moveót, a szériaszám nagyságától függően. Arra a kérdésre, hogy a Moveo miként veheti majd a fel a versenyt a hasonló teljesítményű, ámde jóval olcsóbb távol-keleti konkurenciával, Slezák úgy felelt, hogy a Moveo egy "csúcstechnikájú termék, amely minőségét tekintve messze a néhány év alatt tönkremenő elektromos kínai robogók szintje fölött áll, a lítium-ion akkumulátorainak - amely a motor árának mintegy harmadát teszi ki - élettartalma például 35 ezer kilométer".
Az Antro-csoport a Solo nevű hibrid autó bemutatásakor 2008-ban nagyjából négy évvel számolt a sorozatgyártás beindításához, ám mint a robogó bemutatóján megtudtuk, nem sikerült elég pénzt összegyűjteni. Ezért meghatározhatatlan ideig csúszik a kavics formájú kisautó szériagyártása, a fejlesztés azonban nem állt le, azóta is csiszolják a technikát. A Moveóhoz hasonlóan ultrakönnyű felépítésű Solo egy benzines-elektromos hibrid hajtást kapott, ám az utastérbe szerelt pedáloknak köszönhetően egy kis testmozgással is növelhető az autó hatótávolsága. A fejlesztők szerint mintegy 12 milliárd forint kellene a gyártás elindulásához.
A Solót tavaly a Time magazin beválasztotta a világ ötven legígéretesebb innovációja közé.
Forrás: Origo


