Hírek
Budapesten elindult az első elektromos taxi

New York, Hong Kong, Hamburg, London, Lisszabon és a világ számos másik nagyvárosa után Budapesten is elindul a zöld taxizás. A hazai taxitársaságok közül elsőként bővíti a Budapest Taxi a flottáját két elektromos és ötven CNG-, azaz gázüzemű járművel, a környezetbarát autókat szerdán sajtótájékoztatón mutatták be.
A főváros vezetése kiemelt szerepet szán a fenntartható városfejlesztésnek, amelynek fontos eleme a közlekedési eszközök fejlesztése és innovációja – mondta a sajtótájékoztatón Szeneczey Balázs városfejlesztési főpolgármester-helyettes. Példaként említette az 1-es és 3-as villamosvonalak fejlesztését és az új, CNG hajtású (földgázüzemű) buszok beszerzését. Kitért rá, hogy a „zöld taxizás” révén csökkenthető a levegőszennyezettség, a taxisok pedig csökkenthetik költségeiket, hiszen a környezetkímélő járművekkel harmadannyiba kerül egy kilométert megtenni
Horváth Csaba, a Budapest Taxi igazgatója reményét fejezte ki, hogy a környezetbarát autók az utasok körében is sikert aratnak. Emlékeztetett rá, hogy cégük két elektromos és ötven CNG meghajtású új autót tesztelt több hónapon át. A Budapest Taxi flottájában most debütáló Nissan Leaf ötajtós elektromos autói magas hatékonyságú lítium-vas-foszfát akkumulátorral működnek, amelynek feltöltése alig 25 percet vesz igénybe, és egy feltöltéssel akár 200 kilométert képes megtenni. Horváth Csaba, a társaság vezérigazgatója azt mondta, a járműveknek köszönhetően évente 7 tonnával kevesebb szén-monoxid kerül a levegőbe. A mintegy 180 kilométeres hatótávolsággal rendelkező elektromos autók számának emelkedése Horváth Csaba szerint akkor valósulhat meg, ha a töltőállomások számát is növelik a fővárosban.
Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezérigazgatója közölte: a taxirendelet bevezetésével az volt a céljuk, hogy magasabb legyen a szolgáltatási színvonal, és ez a folyamat vezetett oda, hogy most a Budapest Taxi elektromos autókat állít forgalomba. Hozzátette: kiemelten fontos Budapest levegőminőségének javítása, ezért is fejlesztik a villamoshálózatot és ezt a szolgálja CNG-meghajtású buszok beszerzése is.
Palkovics Péter, a Nissan Magyarország munkatársa a sajtótájékoztatón azt mondta, most már egy taxitársaságnak 4-5 év alatt megtérül egy elektromos autó beszerzése, így alternatíva lett az elektromos autó a hagyományos mellett. Ehhez csatlakozott Dános András, az Opel Magyarország kommunikációs vezetője is, aki azt mondta, a földgázüzemű autók használata átmenet lehet a hagyományos és elektromos autók között addig, amíg utóbbiak nem terjednek el megfelelő mértékben. Kövesdi Zoltán, az ELMŰ igazgatósági tagja elmondta, jelenleg 37 töltőállomásuk van Budapesten, a melyeken egyelőre ingyenesen lehet tölteni az autókat, de a kutak alkalmasak arra, hogy mérjék, majd kiszámlázzák a felhasznált energiát. Becslése szerint 2020-ra Magyarországon 10 ezer körül lehet majd az elektromos autók száma.
A jelenleg meglévő két töltőállomás számának gyarapításával néhány éven belül jelentős fejlesztések valósíthatók meg a közösségi közlekedésben is – hangzott el. Koncz László, a Főgáz Zrt. vezérigazgatója azt elmondta, hogy folyamatosan tárgyalnak taxistársaságokkal, kommunális szolgáltatást nyújtó és közösségi közlekedési társaságokkal, amelyek fontolgatják gépjárműflottájuk CNG üzeműre való cseréjét. A cég saját autóit is fokozatosan állítja át CNG hajtásúakra. A Főgáz 2011-ben adta át a Kőbányai úton a főváros első nyilvános földgáz-töltőállomását.
A Budapest Taxi az új elektromos taxik népszerűsítése érdekében március 20-án egész nap ingyen szállítja elektromos autóival az utasokat. Bővebb információ a www.budapesttaxi.hu honlapon.
Forrás & fotó: RICHPOI

