Hírek
„Ez akkorát fog szólni, mint annak idején a színes film”
„Képzeljünk el egy sportközvetítést, amelyben az időjárás-jelentésből ismert megoldással a kommentátort egy virtuális térbe illesztjük be, ami ez esetben nem országtérkép felhőkkel, hanem az élő közvetítés. A zLense technológia segítségével felvett játéktér háromdimenziós modellje rendelkezésre áll, így a közvetítőt el tudjuk helyezni a pályán, méghozzá centiméteres precizitással, azt is érzékeltetve, hogy az útját keresztező játékos előtte, vagy mögötte fut el” – világít rá a technológia alkalmazási lehetőségeinek egyikére Somkuti András, az ötletbe legfrissebben befektető Docler Entertainment Kft. ügyvezetője. Február elején ugyanis Gattyán György vállalatbirodalma, a Docler Holding beszállt a saját állításuk szerint korszakalkotó technológiát kidolgozó Zinemath Zrt.-be, az összeget azonban nem árulták el.
„Nem minden háromdimenziós, ami annak látszik”
„Ma egy háromdimenziós film készítése úgy néz ki, hogy forgatnak egy filmet a jobb szemnek, egyet a bal szemnek, majd a moziban a kettőt egymásra vetítik. A szemüveg választja szét a két filmet a jobb és a bal szemünk számára, az összes többi feladatot már az agyunk végzi. Ezt térélményként érzékeljük, pedig nem tartalmaz valódi 3D-s információt. Mi egy olyan kamerarendszert építettünk, aminek köszönhetően a kamera által készített felvétel ténylegesen kiegészül mélységi térinformációval. A zLense a kamera köré épített szenzoregységek segítségével ugyanis nemcsak a pixelek színét érzékeli, hanem a pixelek kamerától mért távolságát is. Ezáltal a szokásos képi információ mellett rendelkezésünkre áll a tér viszonyait leíró 3D pontfelhő is. A rendszer lelke a szoftver, ami ezeket az információkat valós időben képes feldolgozni: kiszámítja a kamera pozícióját, majd a kamera által megfigyelt környezetről és az abban mozgó szereplőkről háromdimenziós modellt képes építeni. Ezen pluszinformációk által a zLense olyan eszközt ad a kreatív alkotók kezébe, ami radikálisan megváltoztathatja a televízió és a filmipar gyártási folyamatait” – magyarázza Csizi Botond, a Zinemath Zrt. társalapítója.
Az így elkészített tartalom nem feltétlenül lesz háromdimenziós, a nézők a tv-közvetítést két dimenzióban is nézhetik, ahogy eddig, a 3D-s modellre a hiteles végeredmény elkészítéséhez van szükség. „Ha megvan a játéktér 3D-s modellje, az azt is lehetővé teszi, hogy attól függetlenül, hogy hány kamerával rögzítették az eseményt, az bármely szemszögből reprodukálható lesz, ami óriási szabadságot ad a közvetítést sugárzó stúdió kezébe, miközben súlyos költségektől kíméli meg őket, hiszen nem kell az egész pályát körbetelepíteniük kamerákkal” – kapcsolódik be a technológia leírásába Somkuti is.
Hatékonyabban lehet vele legyártani egy fekete-fehér némafilmet is
A technológia lényege tehát az, hogy a kamerára rögzített mélységszenzor a felvett képet képkockáról képkockára kiegészíti mélységi információval, melynek birtokában a kifejlesztett szoftver folyamatosan képes a kamera által látott képből a tér 3D-s modelljét megépíteni. „A kamerapálya adatainak ismeretében, és azok valós időben való feldolgozásával, egy virtuális stúdiórendszer például együtt tud mozogni a kamerával” – mondja az ügyvezető, majd hozzáteszi: ma egy ilyen tartalom előállításánál nem véletlen, hogy mindig álló helyzetben van a kamera.
„Az eddigi kamerák kétdimenziós képet rögzítettek, amiből különböző technikák segítségével háromdimenziós hatást lehetett kelteni. A mi megoldásunk azonban valóban háromdimenziós adatokat rögzít, amelyből számtalan termék következhet. Nem célunk a 3D-s tartalomgyártás, a lényeg pont az, hogy a mi technológiánkkal költséghatékonyabban lehet leforgatni akár egy fekete-fehér némafilmet is” – mondta Csizi.
Beszkennelik a teret
„Ahogy az előbb említett sportközvetítés példája is mutatja, a zLense leváltja a korábbi tartalomgyártási technológiákat, mert miközben eredmény szempontjából ugyanazt jobban, szebben, rugalmasabban és olcsóbban nyújtja, addig kiegészül új lehetőségekkel, például nem csak stúdiókörnyezetben lehet használni, ami hatalmas szabadságot ad az alkotóknak” – állítja Somkuti. A televíziózásban és filmkészítésben a tér 3D-s modellje teszi lehetővé a valóságtól eltérő ábrázolások létrehozását az úgynevezett VFX-effektekkel.
A tér 3D-s modellezésére jelenleg is számos megoldás létezik, azonban mind telepített szenzorkörnyezetet – kamerákat, térben elhelyezett érzékelőket – és szervezett stábmunkát igényel. A zLense technológia egyetlen kamerával képes kiváltani a jelenleg alkalmazott költséges, időigényes és sok rendezői kötöttséggel járó megoldásokat, ráadásul úgy, hogy jóval nagyobb kreatív szabadságot biztosít az alkotóknak. A zLense egy platformba integrálja a felvett tér használatának módszereit, radikálisan meggyorsítva és leegyszerűsítve azokat. Így a ma még csak nagyobb költségvetéssel gazdálkodó filmekben már elterjedt technikát jóval szélesebb felhasználói kör számára is elérhetővé teszi.
Fotó: Zinemath
Forrás: hvg

