Hírek

Ez nagyon fog fájni - Magyarországot rengeteg pénztől foszthatják meg

Az utóbbi időben hirtelen előtérbe került annak veszélye, hogy Magyarország a 2014-20-as uniós költségvetési periódusban súlyos kohéziós forrásoktól eshet el az Európai Bizottság jelenlegi javaslata szerint. Így az ezzel kapcsolatos viták is kezdenek élesedni, ám egy keddi konferencián az is kiderült, hogy még a jelenlegi hétéves keretből is több ezer milliárdot bukhatunk - önhibánkból.

Az uniós csatlakozásunk óta 8 milliárd euró  - folyó áron mintegy 2400 milliárd forint - kohéziós támogatás érkezett Magyarországra, ami egyes számítások szerint 2007 és 2015 között 9 százalékkal magasabb GDP-t és 200 ezerrel több foglalkoztatottat fog jelenteni, ahhoz képest, mintha ezek a források nem érkeztek volna - mondta Győri Enikő, a Külügyminisztérium EU-ügyekért felelős államtitkára azon a keddi konferencián, ahol a kohéziós források következő uniós költségvetési ciklusban való alakulását vitatták meg.

A konferencia egyik apropója az volt, hogy az Európai Bizottság által benyújtott javaslat alapján a 2014-2020 közötti időszakra vonatkozó büdzsében mintegy 20 milliárd euróval kevesebb pénz állna a kohéziós politika rendelkezésére, mint a 2007-2013 közötti költségvetési ciklusban. A Bizottság ráadásul egységesen minden tagállamnak a GDP 2,5 százalékában szabná meg a folyósított felzárkóztatási források összegét, aminek következtében Magyarországnak járó kohéziós források kerete mintegy 20 százalékkal csökkenne.

Magyar javaslat

Ezt elkerülendő, a magyar kormány egy olyan javaslatot dolgozott ki a nettó befizető országok meggyőzésére, amely nem jelentene jelentős többletterhet az új uniós költségvetésben, ugyanakkor a szegényebb tagországoktól sem venné el a felzárkózás lehetőségét. A brüsszeli elképzelés ugyanis - mint ahogy a konferencia több résztvevőjétől kritikaként elhangzott - a kohéziós és a közös agrárpolitika kárára a fejlettebb régiók felé csoportosítana át fejlesztési forrásokat. Több felszólaló szerint ez nemcsak a magyar érdekekkel megy szembe, de ellentétes a regionális politika alapvető célkitűzéseivel is, hiszen  az egyenlőtlenségeket konzerválná.

A jelenlegi válságos környezetben nehéz pénzről beszélni - jegyezte meg Győri Enikő jelezve, hogy a költségvetési kérdésekben kemény vitákra lehet számítani. Ugyanakkor azt is hozzátette, hogy az EU-ban mindenki megértette mivel jár az eladósodottság, de a megtakarítások mellett a növekedésnek azokat a forrásait is meg kellene találni, amelyek nem járnak az adósság növelésével. Márpedig a kohéziós politikára pont azért lenne szükség, mert úgy ösztönzi a beruházásokat, hogy nem növeli az adósságállományt - érvelt az államtitkár.

Forrás:MTI

Mindenki nyer, megengedhetetlen a csökkentés

Hörcsik Richárd, az Országgyűlés Európai ügyek bizottságának elnöke úgy vélte, hogy az EU egyik legeredményesebb politikája a kohéziós politika, amit szerinte az is jelez, hogy az elmúlt 10 évben 2,4 millió munkahely jött létre az ilyen beruházásoknak köszönhetően. Az e témában elvégzett tanulmányokra utalva azt is megjegyezte, hogy a kohéziós politikával minden tagállam nyer: mind a donor, mind a kedvezményezett országok. A politikus hangsúlyozta, hogy Magyarország számára különösen fontos, hogy a 2014-2020 közötti uniós költségvetési időszakban ne csökkenjenek az EU kohéziós alapjának forrásai.

Győri Enikő a konferencián azt is kiemelte, hogy bár a kohéziós források összegében egyelőre nincs egyetértés, a "Bizottság az egyik legmegbízhatóbb szövetségesünk", hiszen mindenkinek érdeke, hogy a fejlesztési források összege ne csökkenjen.

Az államtitkár, és Deutsch Tamás európai parlamenti képviselő arra is felhívták a figyelmet, hogy ezúttal, a következő hét éves költségvetés tervezésébe az Európai Parlamentnek a korábbinál sokkal komolyabb beleszólási lehetősége lesz, vagyis nagyobb ráhatása lehet a különböző keretek megszabásában. Az EP pedig a kohéziós források szinten tartása mellett áll - tette hozzá Deutsch.

Befektetés, nem adomány

Egy befektetett euró 1,25-öt ér
A nettó befizetők is profitálhatnak a kohéziós és a strukturális alapokból származó források kevésbé fejlett régiókban történő fejlesztéseiből - mondta az uniós biztos egy korábbi tanulmányra hivatkozva.  Egy fejletlenebb térségben elköltött egy euró Németországban 1,25 eurót jelenik meg a német cégeknek adott rendelések útján. 

Az Európai Unió szempontjából a kohéziós források felhasználása nem adománynak, hanem befektetésnek tekinthető, amelyek többletértéket teremtenek, és hozzájárulnak a munkahelyteremtéshez, a növekedéshez - mondta Johannes Hahn, regionális politikáért felelős uniós biztos. Megjegyezte: annak érdekében fektetünk be, hogy a végén többet kapjunk vissza.

A biztos az uniós büdzsét egészében véve kiegyensúlyozottnak nevezete, mondván, az Európai Bizottság (EB) számára nagy kihívást jelent, hogy olyan költségvetéssel álljon elő, ami mind a 27 tagállamnak megfelel. A költségvetési javaslatot övező vitákat,tárgyalásokat és azok lezárásaként kompromisszumok bevállalását természetesnek vélte. A magyar fél által felvetett kifogásokkal kapcsolatban is reményét fejezte ki, hogy a tárgyalások végén megtalálják megfelelő megoldást. (Az EB reményei szerint ez év végéig lezárulhatnak a viták a következő hét éves periódus költségvetéséről, így a következő évtől elkezdődhet a szakértői tervezés - a szerk.)

Ez volna a középút?
A regionális politikáért felelős biztos elmondta, hogy a 2014-20-as időszakra vonatkozó költségvetésnek egyharmadát teszi ki a kohéziós politika kerete, ami 336 milliárd eurót jelent. Hahn megjegyezte, hogy megérti Magyarország azon törekvését, hogy magasabb kerethez jusson, de a Bizottság javaslatának figyelembe kellett vennie néhány nettó befizető ország igényeit is. Hahn szerint a Bizottság javaslata középút az Európai Parlament és a nettó befizetők igényei között.

Hahn elismerte, hogy Magyarországon - mint ahogy sok más tagállamban is - a regionális politika a legfőbb és legfontosabb eszköze a növekedés ösztönzésére és a munkahelyteremtésre. Ugyanakkor azt is hangsúlyozta, hogy az EU 2020-as stratégiájában kitűzött főbb célok elérése (ezek kiemelt területei egyebek mellett az energiahatékonyság, megújuló energiák, kutatás-fejlesztés-innováció, oktatás), illetve megvalósítása is csak úgy lehetséges, ha a megfelelő forrásokat is rendelkezésre bocsátják. Az ezekhez kapcsolódó fejlesztéseket viszont az egész EU-ban - többé-kevésbé egyidőben - kellene megvalósítani, nem csak az elmaradottabb régiókban - mondta Hahn, aki lényegében ezzel indokolta, hogy ezúttal a strukturális alapok és a regionális politika minden régióra egyformán fókuszál és nem csak az elmaradottabb régiókra, ami egyébként a 271 európai régió negyedét adja.

Kilóg a lóláb

Csaba László akadémikus az MTI-nek azt mondta: "kilóg a lóláb, nem valamilyen szakmai megfontolás, hanem az EU pénzügyi keretének leszorítása motiválja a bizottság javaslatát." Hangsúlyozta: amikor a gazdasági visszaesés nemcsak elvi lehetőség, hanem az unió számos országában megvalósul, akkor az unió, mint egyfajta közintézmény van abban a helyzetben, hogy pénzt költsön, anticiklikus politikát folytasson. Az uniós kohéziós költés nem jótékonyság, hanem beruházás, ezt alá lehet támasztani a munkahelyteremtésekkel, a gazdasági növekedés feltételeinek létrehozásával - fűzte hozzá.

A hozzászólók között volt, aki azt kifogásolta, hogy a mennyiségi kérdésekről túl sok szó esik. Önmagában azon huzakodni, hogy több legyen vagy kevesebb, nincs értelme, először a kohéziós struktúráról kellene beszélni és az alapján eldönteni, hogy ahhoz ez a forrás sok, vagy kevés.

Még a mostani keretből is több ezer milliárd ragadhat benn

A konferencián ugyanakkor a jelenlegi fejlesztési forrásokkal kapcsolatos aggodalmak is előkerültek, miután többen megkongatták a vészharangot, hogy a jelenlegi keretből is több ezer milliárd forintnyi összeg ragadhat benn. Abba kellene hagyni a 2014-2020-as időszak túldimenzionálását - mondta Szalóki Flórián, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség integrációs elnökhelyettese -, hiszen még a mostani hétéves költségvetési periódus közepén járunk és még ezt a keretet sem sikerült felhasználni.

Essősy Zsombor, a MAPI Magyar Fejlesztési Iroda Zrt. vezérigazgatója arra mutatott rá, hogy a jelenlegi kifizetésekkel a teljes keretösszeg 35 százalékán állunk, vagyis a rendelkezésre álló források egyharmadát már kifizették, egyharmada már le van kötve és egyharmada még ki sincs írva (a kétharmad felhasználatlan rész a GDP több mint 20 százalékát teszi ki a szakember szerint). Ezek lehívásában viszont már szinte az utolsó pillanatban vagyunk, hiszen még van 1,5 év, hogy lekössük a hiányzó egyharmad részt és 3,5 év, hogy le is hívjuk.

Bár a résztvevők többsége a kiutalások felgyorsítását sürgette, többektől elhangzott, hogy a pénzek elköltésében a mennyiség és minőség kérdése is fontos lenne, vagyis fölösleges dolgokra nincs értelme kiszórni a pénzt. Ehhez azonban - mint a kritikákból kiderült - mind a kormányzati oldalon, mind a kedvezményezetti oldalon lenne mit javítani.

A kiírások esetében az egyik legsúlyosabb kritika a pályázatok életszerűtlensége volt, de a koncepciótlanság is többször elhangzott. A források hatékonyabb felhasználásához világosabb tervekkel kellene előállni - hangzott el többektől, amihez egyesek azt is hozzáfűzték, hogy ezzel a még bent lévő források esetében már elkéstünk, hiszen ezeknek a terveknek már rég meg kellene lennie.

Több felszólaló megjegyezte azt is, hogy a pénzek eredményes lehívása és felhasználása érdekében "a politikát is hátrébb kellene vinni", hiszen az évtized hibája lenne nem elkölteni ezt a pénzt. Ezekre a felvetésekre reagálva Csaba László úgy vélekedett, hogy a politika ördögét nem lehet száműzni ebből a folyamatból. "A kassza kulcsa a nemzeti fiskális politika kezében van, ez nem is lehet másképp" - fogalmazott a közgazdász, ami miatt némi fenntartásait fejezte ki ezen érvelésekkel kapcsolatban.

Forrás: napi.hu

Közösség