Hírek

Ezekre nagyon oda kell figyelni, ha uniós pénzt nyert

Elkezdte az uniós támogatásokat kezelő hazai intézményrendszer a 2007-2013-as pénzügyi időszakban a Strukturális Alapok és a Kohéziós Alap finanszírozásával megvalósult Operatív Programok zárási folyamatát, amellyel kapcsolatban a támogatások kedvezményezettjeinek is fontos feladataik vannak, illetve figyelni kell a szabályokra és határidőkre a megnyert támogatások megszerzése érdekében. A főszabály szerint Magyarország azokat a költségeket számolhatja el az EU felé, amelyeket a kedvezményezettek 2015. december 31-ig kifizettek, így fontos, hogy azok a bérek és járulékok, amelyek 2015 decemberében merülnek fel, és kifizetésükre 2016-ban kerül sor, már nem elszámolhatóak. További fontos szabályok és határidők is megtalálhatók a Miniszterelnökség által a hivatalos pályázati oldalon tegnap kiadott összefoglalóban.

A sikeres záráshoz mindenkinek tennie kell

A zárási folyamat célja, hogy Magyarország az Operatív Programok keretén belül megvalósult fejlesztések és programok uniós forrásból származó pénzügyi támogatásával az Európai Unió felé pontosan és határidőben elszámoljon. Ebben a folyamatban - a hazai intézményrendszeren kívül - a kedvezményezetteknek is fontos szerepük van az általuk megvalósított projektek lezárásával. Ezért a sikeres zárás, az Európai Bizottság felé történő pontos elszámolás alapvető feltétele, hogy a kedvezményezettek is pontosan betartsák a rájuk vonatkozó szabályokat és határidőket.

A kedvezményezettek a projektjeik zárásával kapcsolatos feladatai és kötelezettségei a vonatkozó jogszabályokban és a támogatási szerződésben/támogatói okiratban már korábban rögzítésre kerültek. Ezeket a megvalósult vagy megvalósítás alatt álló projektek sikeres zárása érdekében az alábbiakban foglalja össze a Miniszterelnökség, és kéri a projektek nyerteseit, hogy fordítsanak kiemelt figyelmet a teljesítésükre. 

Megvalósítás alatt álló projektek

1. A projekt fizikai befejezése és megvalósítása

Projekt fizikai befejezése

A támogatott tevékenységet akkor tekinti az intézményrendszer fizikailag befejezettnek, ha az a támogatói okiratban, támogatási szerződésben meghatározottak szerint teljesült a pályázati felhívásban és útmutatóban meghatározott feltételek mellett. A projekt fizikai befejezésének a beruházás, illetve a projekt utolsó tevékenysége fizikai teljesítésének napja minősül.

Projekt megvalósítása

A projekt akkor valósult meg, ha a támogatott tevékenység a támogatói okiratban, támogatási szerződésben meghatározottak szerint teljesült és a megvalósítás során keletkezett számlák - szállítói kifizetés esetén az előírt önrész szállítók részére történő - kiegyenlítése megtörtént. A projektmegvalósítás dátuma a projekt megvalósítási ideje alatt felmerült, a kedvezményezett által megfelelően alátámasztott költségek közül a legkésőbbi kifizetés dátuma.

A projekt fizikai befejezésére és megvalósítására vonatkozó határidők a támogatási szerződésben vagy a támogatói okiratban kerültek meghatározásra. 

Magyarország azokat a költségeket számolhatja el az EU felé, amelyeket a kedvezményezettek 2015. december 31-ig kifizettek, tehát a projekt eljutott a fizikai befejezésig és a megvalósításig. Azok a bérek és járulékok, amelyek 2015 decemberében merülnek fel, és kifizetésükre 2016-ban kerül sor, már nem elszámolhatóak.

A kifizetések határidőben történő biztosítása érdekében a finanszírozási szabályok módosításra kerültek, oly módon, hogy a szállítói finanszírozású projektelemeket utófinanszírozásúvá kell alakítani, amennyiben a kapcsolódó elszámoló bizonylatok várhatóan nem érkeznek be 2015. október 31-ig Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha a kedvezményezett valamely projektelem tekintetében szállítói finanszírozást választott, és az utolsó szállítói finanszírozású számlát - ideértve a szállítói előleggel történő elszámolást is - tartalmazó kifizetési igénylését várhatóan nem nyújtja be 2015. október 31-ig, köteles a támogatási szerződés módosítását kezdeményezni. A szerződésmódosításban rendelkezni kell arról, hogy 2015. október 31-ét kötetően kizárólag utófinanszírozású számla nyújtható be. 

Így utófinanszírozással a kedvezményezettnek további 2 hónap áll rendelkezésre a szállító kifizetésére (de ennek is meg kell történnie 2015. december 31-ig). 

Tehát a szállító bankszámláján 2015. december 31-ig meg kell jelennie a számla ellenértékének.

A kedvezményezett kérelmére az érintett költségtételek előfinanszírozásához az eredetileg szállítói finanszírozású projektelemekre jutó összes, még ki nem fizetett támogatásra - ideértve az EU Önerő Alapból nyújtott támogatást is - a közreműködő szervezet előleget nyújt , amennyiben a 4/2011. (I.28.) Korm. rendelet és az 547/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet előlegigénylésre vonatkozó feltételeinek megfelel. Az utófinanszírozásra történő áttérésről az érintettek a pályázati E-ügyintézés rendszeren keresztül részletes tájékoztatást kapnak.

2. Záró kifizetési igénylés/kérelem benyújtása

A záró kifizetési igénylések/kérelmek benyújtási határidejét az adott projekt támogatási szerződése vagy támogatói okirata határozza meg. Mivel a határidő betartása alapvető feltétele a sikeres programzárásnak, így a záró kifizetési igénylés/kérelem benyújtásával kapcsolatban kérünk minden kedvezményezettet, hogy kiemelt figyelmet fordítsanak a dokumentumok időben történő elkészítésére és benyújtására.

Ha a támogatási szerződés vagy a támogatói okirat nem határoz meg korábbi dátumot, a záró kifizetési igénylést/kérelmet legkésőbb 2016. január 15-ig, illetve teljes egészében szállítói finanszírozási projektek esetében 2015. október 31-ig be kell nyújtani. 

Amennyiben a projekt helyzete indokolja, 2015. dec. 31. és 2016. jan. 15. között, a záró kifizetési igénylés/kérelem benyújtása előtt időközi kifizetési igénylés/kérelem is benyújtható.

A projektzárással kapcsolatos konkrét kérdéseikkel kérjük, forduljanak a projektjük intézményrendszeri kapcsolattartójához.

3. A támogatási szerződésben vagy a támogatói okiratban, illetve ezek módosításában meghatározott indikátor értékek teljesítése

A 4/2011. (I. 28.) Korm. rendelet 80. § (6) és (7) bekezdése alapján "A záró jelentés tartalmazza az indikátorok teljesülésére vonatkozó információkat. Ha egy indikátor - a kedvezményezett érdekkörében felmerült okból - nem éri el a projektre a támogatói okiratban vagy a támogatási szerződésben, illetve ezek módosításában meghatározott érték 75%-át, az igénybe nem vett támogatás törlésre kerül75%-át, illetve a kedvezményezett a támogatás arányos részét a következő képlet szerint köteles visszafizetni

Visszaköveteléssel érintett támogatási arány = 75-(teljesített indikátor értéke/indikátor célértéke)*100

Ha az indikátor teljesülése adott projektelemhez köthető, az arányosítást a projektelemre jutó támogatás arányában kell elvégezni. Ha a projekt célja több indikátor teljesítése, és a zárójelentésben foglaltak szerint több indikátor nem érte el a támogatói okiratban vagy a támogatási szerződésben, vagy ezek módosításában meghatározott érték 75%-át, az arányosítást a legalacsonyabb arányban teljesült indikátort figyelembe véve kell elvégezni."

Felhívjuk figyelmüket, hogy a támogatásvesztés elkerülése érdekében az indikátorok teljesülését folyamatosan monitorozzák, és szükség esetén idejében nyújtsák be az esetleges indikátor változásra vonatkozó szerződésmódosítási kérelmet, illetve változás bejelentést.

Forrás: portfolio

 

 

Közösség