Hírek
Ezekre nagyon oda kell figyelni, ha uniós pénzt nyert
A sikeres záráshoz mindenkinek tennie kell
A zárási folyamat célja, hogy Magyarország az Operatív Programok keretén belül megvalósult fejlesztések és programok uniós forrásból származó pénzügyi támogatásával az Európai Unió felé pontosan és határidőben elszámoljon. Ebben a folyamatban - a hazai intézményrendszeren kívül - a kedvezményezetteknek is fontos szerepük van az általuk megvalósított projektek lezárásával. Ezért a sikeres zárás, az Európai Bizottság felé történő pontos elszámolás alapvető feltétele, hogy a kedvezményezettek is pontosan betartsák a rájuk vonatkozó szabályokat és határidőket.
A kedvezményezettek a projektjeik zárásával kapcsolatos feladatai és kötelezettségei a vonatkozó jogszabályokban és a támogatási szerződésben/támogatói okiratban már korábban rögzítésre kerültek. Ezeket a megvalósult vagy megvalósítás alatt álló projektek sikeres zárása érdekében az alábbiakban foglalja össze a Miniszterelnökség, és kéri a projektek nyerteseit, hogy fordítsanak kiemelt figyelmet a teljesítésükre.
Megvalósítás alatt álló projektek
1. A projekt fizikai befejezése és megvalósítása
Projekt fizikai befejezése
A támogatott tevékenységet akkor tekinti az intézményrendszer fizikailag befejezettnek, ha az a támogatói okiratban, támogatási szerződésben meghatározottak szerint teljesült a pályázati felhívásban és útmutatóban meghatározott feltételek mellett. A projekt fizikai befejezésének a beruházás, illetve a projekt utolsó tevékenysége fizikai teljesítésének napja minősül.
Projekt megvalósítása
A projekt akkor valósult meg, ha a támogatott tevékenység a támogatói okiratban, támogatási szerződésben meghatározottak szerint teljesült és a megvalósítás során keletkezett számlák - szállítói kifizetés esetén az előírt önrész szállítók részére történő - kiegyenlítése megtörtént. A projektmegvalósítás dátuma a projekt megvalósítási ideje alatt felmerült, a kedvezményezett által megfelelően alátámasztott költségek közül a legkésőbbi kifizetés dátuma.
A projekt fizikai befejezésére és megvalósítására vonatkozó határidők a támogatási szerződésben vagy a támogatói okiratban kerültek meghatározásra.
Magyarország azokat a költségeket számolhatja el az EU felé, amelyeket a kedvezményezettek 2015. december 31-ig kifizettek, tehát a projekt eljutott a fizikai befejezésig és a megvalósításig. Azok a bérek és járulékok, amelyek 2015 decemberében merülnek fel, és kifizetésükre 2016-ban kerül sor, már nem elszámolhatóak.
A kifizetések határidőben történő biztosítása érdekében a finanszírozási szabályok módosításra kerültek, oly módon, hogy a szállítói finanszírozású projektelemeket utófinanszírozásúvá kell alakítani, amennyiben a kapcsolódó elszámoló bizonylatok várhatóan nem érkeznek be 2015. október 31-ig. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy ha a kedvezményezett valamely projektelem tekintetében szállítói finanszírozást választott, és az utolsó szállítói finanszírozású számlát - ideértve a szállítói előleggel történő elszámolást is - tartalmazó kifizetési igénylését várhatóan nem nyújtja be 2015. október 31-ig, köteles a támogatási szerződés módosítását kezdeményezni. A szerződésmódosításban rendelkezni kell arról, hogy 2015. október 31-ét kötetően kizárólag utófinanszírozású számla nyújtható be.
Így utófinanszírozással a kedvezményezettnek további 2 hónap áll rendelkezésre a szállító kifizetésére (de ennek is meg kell történnie 2015. december 31-ig).
Tehát a szállító bankszámláján 2015. december 31-ig meg kell jelennie a számla ellenértékének.
A kedvezményezett kérelmére az érintett költségtételek előfinanszírozásához az eredetileg szállítói finanszírozású projektelemekre jutó összes, még ki nem fizetett támogatásra - ideértve az EU Önerő Alapból nyújtott támogatást is - a közreműködő szervezet előleget nyújt , amennyiben a 4/2011. (I.28.) Korm. rendelet és az 547/2013. (XII. 30.) Korm. rendelet előlegigénylésre vonatkozó feltételeinek megfelel. Az utófinanszírozásra történő áttérésről az érintettek a pályázati E-ügyintézés rendszeren keresztül részletes tájékoztatást kapnak.
2. Záró kifizetési igénylés/kérelem benyújtása
A záró kifizetési igénylések/kérelmek benyújtási határidejét az adott projekt támogatási szerződése vagy támogatói okirata határozza meg. Mivel a határidő betartása alapvető feltétele a sikeres programzárásnak, így a záró kifizetési igénylés/kérelem benyújtásával kapcsolatban kérünk minden kedvezményezettet, hogy kiemelt figyelmet fordítsanak a dokumentumok időben történő elkészítésére és benyújtására.
Ha a támogatási szerződés vagy a támogatói okirat nem határoz meg korábbi dátumot, a záró kifizetési igénylést/kérelmet legkésőbb 2016. január 15-ig, illetve teljes egészében szállítói finanszírozási projektek esetében 2015. október 31-ig be kell nyújtani.
Amennyiben a projekt helyzete indokolja, 2015. dec. 31. és 2016. jan. 15. között, a záró kifizetési igénylés/kérelem benyújtása előtt időközi kifizetési igénylés/kérelem is benyújtható.
A projektzárással kapcsolatos konkrét kérdéseikkel kérjük, forduljanak a projektjük intézményrendszeri kapcsolattartójához.
3. A támogatási szerződésben vagy a támogatói okiratban, illetve ezek módosításában meghatározott indikátor értékek teljesítése
A 4/2011. (I. 28.) Korm. rendelet 80. § (6) és (7) bekezdése alapján "A záró jelentés tartalmazza az indikátorok teljesülésére vonatkozó információkat. Ha egy indikátor - a kedvezményezett érdekkörében felmerült okból - nem éri el a projektre a támogatói okiratban vagy a támogatási szerződésben, illetve ezek módosításában meghatározott érték 75%-át, az igénybe nem vett támogatás törlésre kerül, 75%-át, illetve a kedvezményezett a támogatás arányos részét a következő képlet szerint köteles visszafizetni:
Visszaköveteléssel érintett támogatási arány = 75-(teljesített indikátor értéke/indikátor célértéke)*100
Ha az indikátor teljesülése adott projektelemhez köthető, az arányosítást a projektelemre jutó támogatás arányában kell elvégezni. Ha a projekt célja több indikátor teljesítése, és a zárójelentésben foglaltak szerint több indikátor nem érte el a támogatói okiratban vagy a támogatási szerződésben, vagy ezek módosításában meghatározott érték 75%-át, az arányosítást a legalacsonyabb arányban teljesült indikátort figyelembe véve kell elvégezni."
Felhívjuk figyelmüket, hogy a támogatásvesztés elkerülése érdekében az indikátorok teljesülését folyamatosan monitorozzák, és szükség esetén idejében nyújtsák be az esetleges indikátor változásra vonatkozó szerződésmódosítási kérelmet, illetve változás bejelentést.
Forrás: portfolio

