Hírek
Még idén "ellövi" a hatalmas EU-keret bő felét a kormány
Megjelent a legfrissebb Magyar Közlönyben az 1811/2015 számú (XI. 10.) kormányhatározat a Terület- és Településfejlesztési Operatív Program (TOP) 2015. évre szóló éves fejlesztési keretéről (éfk), amelyre régóta várt a pályázati szakma, hiszen az első pályázati felhívásokat az Operatív Programot kezelő nemzetgazdasági tárca már szeptemberre ígérte. Ehhez képest a most megjelent éfk az összes, idénre meghirdetni tervezett pályázathoz októberi céldátumot rendelt, miközben már novembert írunk.
Mindenesetre az várható, hogy idén összesítésünk szerint 662 milliárd forintnyi pályázat ömlik majd a piacra a TOP hat fejlesztési irányából (prioritás), hiszen a kormányhatározat melléklete az alábbi adatokat tartalmazza az idén meghirdetendő pályázatok keretösszegeiről:
1. Térségi gazdasági környezet fejlesztése a foglalkoztatás elősegítésére prioritási tengely: 173,98 mrd Ft
2. Vállalkozásbarát, népességmegtartó településfejlesztésről szóló prioritási tengely: 90 mrd Ft
3. Alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaságra való áttérés kiemelten a városi területeken prioritási tengely: 107,98 mrd Ft
4. A helyi közösségi szolgáltatások fejlesztéséről és a társadalmi együttműködés erősítéséről szóló prioritási tengely: 42,15 mrd Ft
5. Megyei és helyi emberi erőforrás-fejlesztésről, foglalkoztatás-ösztönzésről és társadalmi együttműködésről szóló prioritási tengely: 42,5 mrd Ft
6. Fenntartható városfejlesztés a megyei jogú városokban prioritási tengely: 206,6 mrd Ft
7. A TOP 7. prioritását jelentő közösségvezérelt helyi fejlesztési célokra (CLLD) idénre nem várható pályázati meghirdetést a kormányhatározat szerint.
Így érik el a nyomást minden megyén
Amint a TOP forrásallokációját bemutató szeptember 25-i cikkünkben kiemeltük:
a korábbi hétéves időszakkal szemben a 2014-2020-as ciklusban a településeknek nem országos szinten, hanem megyén belül kell versenyezniük az előre meghatározott keretösszegű forrásokért. A versenyt az is segíti, hogy az Irányító Hatóságnak megvan a lehetősége arra, hogy szankcióval éljen, ha valamelyik megyében nem megfelelő a projektek előrehaladása.
Egy akkori eseményen a tárca helyettes államtitkára arra figyelmeztetett:
Végső esetben át tudunk csoportosítani forrásokat, ami garantálja, hogy időben és ütemezetten hasznosuljanak.
A megyék számára rendelkezésre álló keretek kialakítása egy "alulról építkezés" nyomán történt, azaz a területi igények, összehangolt fejlesztéspolitikai elképzelések alapján állt össze az, hogy az egyes térségek végül mekkora forrásra számíthatnak a következő években, hogy ne országos szinten, hanem megyén belül folyjon a forrásokért a verseny. Ezzel együtt lényeges, hogy ha valamely megyében akadozik a forráslehívás, akkor van rá lehetőség, hogy tőle elvegyék azt és átcsoportosítsák más megyékhez a forrásokat, így ez kellő presszió minden térségnek.
Mi az a területi kiválasztási eljárásrend?
Amint majd az alábbi hat táblázatban láthatjuk: az összes pályázatot a területi kiválasztási eljárásrend szerint hirdetik majd meg, ami a hatályos 272/2014-es kormányrendeletben foglalt ötféle kiválasztási eljárásrend közül az egyik. Az 54/D. § szerint "Területi kiválasztási eljárásrendben kell dönteni a főváros, a megye és a megyei jogú város Integrált Területi Programja keretében támogatandó projektek támogatási kérelmeiről a területi programok esetén, ahol a program a területi kiválasztási eljárásrend alkalmazását írja elő."Az 57. paragrafus szerint az alábbiakat kell róla röviden tudni: 57/A. §196 (1) Ha a területi kiválasztási rendszer eljárásrendben meghirdetett felhívásra kizárólag egy területi szereplő vagy az általa vezetett konzorcium nyújthat be támogatási kérelmet, a X. és XII. Fejezet kiemelt eljárásrendre vonatkozó szabályait kell alkalmazni.(2) Ha a felhívásra nem kizárólag a területi szereplő vagy az általa vezetett konzorcium nyújthat be támogatási kérelmet, - a (3) bekezdésben foglalt kivétellel - a XII. Fejezet standard eljárásra vonatkozó szabályait kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a döntés-előkészítő bizottság tagjainak száma két fő, tagjai az irányító hatóság és a területi szereplő által delegált egy-egy fő. Csak azon támogatási kérelmek támogathatók, amelyekben megjelölt támogatandó tevékenységet a döntés-előkészítő bizottság területi szereplő által delegált tagja is támogatásra javasolta.(3) Ha a felhívásra nem kizárólag a területi szereplő vagy az általa vezetett konzorcium nyújthat be támogatási kérelmet és a felhívásra az Európai Regionális Fejlesztési Alapról és a "Beruházás a növekedésbe és munkahelyteremtésbe" célkitűzésről szóló egyedi rendelkezésekről, valamint az 1080/2006/EK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló, 2013. december 17-i 1301/2013/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet 7. cikk (4) bekezdését kell alkalmazni, a XII. fejezet standard eljárásra vonatkozó szabályait kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a) döntés-előkészítő bizottságot nem kell felállítani, b) a nem a területi szereplő által benyújtott támogatási kérelmeket az irányító hatóság felkérésére a felhívásban megjelölt megyei jogú város a felhívásban meghatározott területi értékelési szempontok alapján értékeli."
Teljes cikk: Portfolio.hu

