Hírek
NAV ellenőrzési irányelvek
I. Induló és Személyi változással érintett vállalkozások ellenőrzése
Induló és személyi változással érintett vállalkozásoknál is várható a kockázati kérdőív (KOCKERD) kitöltésére felkértek körének szélesítése, valamint a kérdőívek információtartalmának helyszíni ellenőrzése. Kiemelt figyelemre számíthatnak azon cégek:
- melyek székhelye és/vagy illetékessége gyakorta változik, illetve a cím nem létező, esetleg székhelyszolgáltatóhoz kapcsolódik, és nem felel meg a meghatározott kritériumoknak;
- melyek ügyvezetője, vagy cégértékesítés esetén vevője nem rendelkezik belföldi bejelentett lakcímmel, és csak kézbesítési meghatalmazottra vonatkozó adatok kerültek bejelentésre, illetve ahol az ügyvezető ténylegesen nem látja el a nevezett pozícióhoz tartozó feladatokat;
- melyek bevallási szokásai, a bevallások benyújtási gyakorisága illetve értékadata lényegesen megváltozik;
- melyek kapcsolódnak fantom cégek, "cégtemetők", szándékos adóelkerülők, felszámolási vagy kényszertörlési eljárással megszűnő társaságok érdekeltségi köréhez.
II. Kihívások a kockázatok kezelésében
A változó gazdasági környezet miatt a kockázatelemzés is folyamatos fejlődést igényel. Ezzel összhangban újdonságot hoz a kiskereskedelmi- és szolgáltató szektorban az online pénztárgépek bevezetése, kiemelt figyelmet fordítva a visszaélési sémák, illetve a legális üzletmenettől eltérő tételmozgások feltárására. Továbbra is fontos szerep jut az áfát érintő belföldi összesítő jelentések vizsgálatának a fiktív számlázás, körbetartozás, támogatási csalások elleni fellépés érdekében.
Különösen fontos hangsúlyozni, hogy a NAV idén már a világhálón nyilvánosan elérhető adatokat is felhasználhatja a kockázatok elemzése során. Ennek pedig kiemelt jelentősége lesz az internetes értékesítések ellenőrzési célpontjainak célzott kiválasztásában.
III. Adatgyűjtésre irányuló ellenőrzések
Operatív ellenőrzések várhatók a pénztárgép üzemeltetésével kapcsolatos kötelezettségek teljesítését illetően. A kötelezettségek nem teljesítése esetén várható mulasztási bírság magánszemélyeknél 500 ezer, egyéb esetben 1 millió forintig terjedhet.
Az áru útját végigkísérő összehangolt (NAV adó-, vám-, és bűnügyi szakterülete társhatóságokkal kiegészülve) vizsgálatokra kell számítani a szereplők, ciklusok és termékpályák tekintetében is. Különös figyelmet fordítva a számlázási láncolatba pusztán adóelőny elérési céllal beiktatott szereplők feltárására.
A "cégtemetők" elleni fellépés részeként fokozott helyszíni ellenőrzés várható a vállalkozás folytatásához elengedhetetlen pénzügyi és személyi feltételek meglétének tekintetében.
IV. Ellenőrzési célkitűzések adónemenként
Az ellenőrzések során megállapított adóhiány legjelentősebb hányada, 86,5% 2013-ban is áfából származott, meghaladva ezzel a 2012 évi 83,6%-os arányt.
A vizsgálatok kiemelt célja 2014-ben:
Áfa
- a legjellemzőbb csalási struktúrák feltárása, valamint az ezekben érintett adózók azonosítása;
- elmaradt adókötelezettségek megállapítása, melyek már büntetőjogi szankciókat is maguk után vonhatnak;
- a bizonylatolási hiányosságok feltárása;
- adóminimalizálók körének beazonosítása;
- a szervezett csalásban résztvevő, fiktív számlákat kibocsátó vállalkozások azonosítása;
- a bevallási és áruforgalmi adatok jelentős eltéréseinek ellenőrzése
Környezetvédelmi termékdíj
- adófizetésre kötelezett, de bevallási és bejelentési kötelezettséget elmulasztó adózók felderítése;
- átvállalásra, információk számlán való feltüntetésének kötelezettségére, újrahasználható csomagolószerek használatára vonatkozó jogszabályi feltételek ellenőrzése
Társasági adó
- 2013-hoz hasonlóan idén is a figyelem középpontjában marad a kapcsolt vállalkozások közötti transzferár-képzés, különösen a pénzügyi műveleteket illetően;
- külföldi anya- vagy leányvállalatok tőke-, illetve profit kimentése, ráadásul oly módon, hogy a hazai cégeknél veszteség keletkezik;
- nemzetközi vállalatcsoport-struktúrák agresszív adótervezése;
- beruházásnak minősülő tételek elszámolásának helytállósága;
- adózás előtti eredményt rontó, indokolatlanul elszámolt költségek, ráfordítások;
- adóalap módosító tételek;
- kutatás-fejlesztési tevékenység tartalmi követelményeinek való megfelelés;
- kedvezmények igénybevételének és felhasználásának szabályszerűsége fejlesztési adókedvezmény, látvány-csapatsportok támogatása, kisvállalkozások adókedvezménye, és befektetési adóalap-kedvezmény esetén.
Személyi jövedelemadó és egyéb kötelezettségek
Kiemelt cél feltárni a szándékosan eltitkolt jövedelmet, ezt elősegítendő vizsgálat várható:
- ha a vállalkozás pénzforgalmi számlájáról jelentős összegű készpénzfelvétel történik, azonban a vállalkozási célú felhasználás igazolása elmarad;
- jelentős kockázatot hordozó társaságok magánszemély tagjainál;
- egyéni vállalkozóknál, akik bevallásaikban magas bevételi szinthez magas költségszintet tüntetnek fel, jövedelemminimalizálási célból.
Bérhez kapcsolódó adók, járulékok
- Kiemelt figyelmet kap a szociális hozzájárulási adó, az egészségügyi hozzájárulás, az egészségbiztosítási járulék, az egészségügyi szolgáltatási járulék, valamint a baleseti adó megfizetése;
- ellenőrzik a gyógyszergyártással és gyógyszerforgalmazással kapcsolatos befizetéseket;
- alapvető cél a fekete foglalkoztatás visszaszorítása;
- kifejezetten fontos vizsgálati terület a munkaerő-kölcsönzés és kiszervezés;
- vizsgálatra kell számítani az adókedvezmények igénybevételének jogszerűségére vonatkozóan, különösen a foglalkoztatás elősegítésére irányuló támogatások tekintetében.
Csőd-, felszámolási és kényszertörlési eljárás alatt álló adózók ellenőrzése
2014-ben külön vizsgálati pontot képez a csőd-, a felszámolási és a kényszertörlési eljárás alatt álló adózók ellenőrzése, annak érdekében, hogy megakadályozzák a vagyonkimentéseket, illetve a hitelezői érdekek sérülését. Speciálisan a csődeljárás alatt álló adózóknál vizsgálják majd, hogy a hitelező által érvényesíteni kívánt követelés alapja valós, avagy fiktív jogügylet.
V. Ellenőrizendő főbb tevékenységi területek
2014-ben kiemelt figyelmet kapnak a következő tevékenységi körök:
A mezőgazdasági szektorban:
- Sertéstenyésztés,
- Húsfeldolgozás, - tartósítás
- Malomipari termék gyártása
Az ipari ágazat hangsúlyos területét képezi:
- Fémszerkezetek gyártása
- Lakó- és nem lakóépületek építése
A kereskedelemben:
- Gépjárműjavítás, -karbantartás
- Gépjárműalkatrész-kiskereskedelem
- Cukor, édesség nagykereskedelme
- Zöldség, gyümölcs nagykereskedelme
- Élőállat nagykereskedelme
- Hús-, húskészítmény nagykereskedelme
- Vegyes termékkörű nagykereskedelem
- Reklámügynöki tevékenység
- Munkaerő-kölcsönzés
- Személybiztonsági tevékenység
Jövedelmezőség szempontjából:
- Kenyér, friss pékáru gyártása
- Közúti áruszállítás
VI. Következő évek vizsgálatainak főbb irányai
A NAV idén is közzé tette a következő évek ellenőrzésének főbb irányait, miszerint adatgyűjtésre jelölte ki az alábbi területeket:
- Éttermi, mozgó vendéglátás
- Mérnöki tevékenység, műszaki tanácsadás
- Immateriális javak kölcsönzése
Forrás: NAV, DARIÜ

