Buszsávok használata, ingyenes parkolás – kettő azon kedvezmények közül, amelyekkel az egyes városok az alternatív meghajtású autók felé terelgethetik a vásárláson gondolkodókat. A lehetőség már egy éve fennáll, tavaly fogadták el ugyanis az ezt lehetővé tévő az elektromobilitási törvényt Németországban. A kormányzati törekvésekben azonban csak kevés város vált hasznos partnerré. Igaz, az Automobilwoche írása a németországi megfigyelésekről számol be, a jelenség közel sem országspecifikus.
Egy negyven német várost érintő felmérésből kiderült, hogy a fontosabb települések nagy része nem nyitott a széndioxid-mentes autókért. Dortmundban jobb a helyzet, ott két (!) buszsáv használatát is engedélyezték az zöld sofőröknek. A miértre egész egyszerű a válasz, a Bayerische Rundfunk szerint a buszsávokat nem hiába hívják úgy, ahogy: ezeket a tömegközlekedési járművek számára hozták létre. Egyes kereszteződésekben a lámpák lekövetik a buszok mozgását, és hamarabb zöld jelzést adnak nekik. Ez a funkció privát elektromos autóknál nem működik, így torlódások alakulnak ki, és buszsáv máris elvesztette a lényegét. Hamburgban például egyre nő az árammal hajtott kocsik száma (a városban kb. 2000 ilyen jármű van), a buszsáv-engedményt épp ezért fogják visszavonni.
Más kérdés az ingyenes parkolás lehetősége, hiszen ahhoz képest, hogy ez esetben nincs egyértelmű ellenérv, ez a „juttatás” is csak viszonylag kevés városban érhető el. A Német Városok Szövetsége szerint az ingyenes parkolás alacsony támogatottságának valószínűleg az az oka, hogy a belvárosokba többnyire így is túl sok autó hajthat be, az ingyenes parkolás pedig csak még nagyobb forgalmat vonzana.
Forrás: AutoPro

