Hírek
Repüljünk 1 óra alatt New Yorkból Londonba, nulla emisszióval
Eleve nem bizonyos, hogy valóban meg is akarná építeni az Airbus azt a speciális légi közlekedési eszközt, amely leginkább egy gigantikus hullámvasúthoz hasonlítható. A három hajtóműtípussal felszerelt majdnem-űrhajó a klasszikus felszállás után szinte vertikálisan emelkedne 36 kilométeres magasságig a rakétalöketnek köszönhetően, majd ott tapasztaná a székbe utasait.

Hidrogénnel üzemelne a csodarepülő
A nem túl komfortosnak tűnő erőhatások okán legfeljebb 20 utast tudna magával szállítani polgári célú repülés esetén a fura közlekedési eszköz, ami rögtön megkérdőjelezi, hogy elérné-e valaha a gazdaságos, legalábbis a megfizethető szintet a jegyár.
A szabadalmaztatás célja sokkal inkább új típusú mérnöki megoldások bevonása lehet a repüléstechnikai fejlesztésekbe. Mindenki számára ismerős például a Concorde modellek kimagasló teljesítménye. A ma már forgalomból kivont utasszállító gépek képesek voltak átlépni a hangsebességet, a Mach 2 Concorde például 3,5 óra alatt tette meg például a címben említett London-New York utat, míg egy mai korszerű utasszállítónak kétszer ennyi idő kell hozzá, minimum. Az Airbus új koncepciója mentén a leendő gép akár egy óra alatt is letudhatja a távot, de kétséges, hogy erről pontos tapasztalatot szerezhetünk-e a közeli jövőben.

Turbojet a felszálláshoz, rakéta a fellegek fölé emelkedéshez, ramjet a szuperszonikus haladáshoz
A Concorde modellekkel szembeni egyik legfőbb kritika a hangsebesség átlépésekor jelentkező úgynevezett hangrobbanás jelensége, illetve annak környezeti hatása volt. Emiatt egy idő után nem is igazán repülhetett szárazföld felett ez a típus. Az Airbus ezen a frontot is újított, hiszen aerodinamikai tulajdonsága és szerkezeti felépítése egyaránt a zajártalom csökkenését, a hangrobbanás horizontális szétterülését szolgálja. Vagyis lesz hanghatás, de az nem a szárazföld felé irányítódik majd.
Ki ne hagyjuk a lényeget! A tervezett utazási formának neve is van, éspedig beszédes: ZEHST, vagyis Zero Emission High Supersonic Transport. Merthogy a különleges repülőt hidrogén hajtaná.
Forrás: autopro

